Wikia

Archives de Cuisson Solaire

Kuchenki, piekarniki i grille solarne

Discussion0
256pages sur
ce wiki
UltraLightCooker Margot Poland.jpg

Kuchenka solarna UltraLightCooker używana w Polsce w roku 2008. Na zdjęciu: Margot Kotowska

EuroSolarCooker-Modular-5.jpg

Kuchenka solarna Modular EuroSolarCooker używana w Polsce w roku 2009. Na zdjęciu: Andrew Kotowski

WstępModifier

W Polsce energia solarna (energia słoneczna) oraz inne OZE (odnawialne źródła energii) są przedmiotem licznych badań oraz zastosowań praktycznych, ale pieczenie i gotowanie solarne (gotowanie słoneczne) jest ciągle mało znane.

Naszym celem jest rozpowszechnianie koncepcji gotowania solarnego w Polsce.

Technika ta może być stosowana w Polsce przede wszystkim do grillowania, co jest tu bardzo rozpowszechnione. Kuchenka solarna (kuchenka słoneczna) może też znaleść zastosowanie w turystyce, np. w harcerstwie. Ekolodzy mogą też wykorzystywać kuchenki solarne do propagowania ideii ekologicznych.
Kuchenka solarna jest urządzeniem ekologicznym, wykorzystuje jedynie energię słoneczną. Może być używana na campingu, na pikniku, na balkonie lub w ogrodzie.

Jeżeli macie Państwo jakieś wiadomości na temat kuchenek solarnych w Polsce lub jesteście zainteresowani ich budową, prosimy o kontakt: Andrew Kotowski

Zasada działaniaModifier

Działanie kuchenki solarnej polega na transformacji energii promieniowania słonecznego w energię cieplną podczas jego obsorpcji na powierzchni ciała czarnego (lub szarego w sensie fizycznym).
W celu uzyskania wyższych temperatur i większej mocy urządzenia stosuje się koncentrację promieniowania słonecznego za pomocą różnego rodzaju powierzchni odblaskowych, płaskich lub parabolicznych.
W tym samym celu wykorzystuje się też często efekt szklarniowy umiszczając ciało absorbujące (garnek) w oszklonym "pudełku" lub pod przezroczystym kloszem albo stosując garnek z pokrywą przezroczystą.

Różne typy kuchenek solarnychModifier

Type-boîte .jpg

Typ "pudełko"

Type-panneaux.jpg

Typ panelowy

Type-parabolique.jpg

Typ paraboliczny

Kuchenki typu "pudełko"Modifier

W tym typie kuchenki używa się jedną lub kilka płaskich płyt odblaskowych które skupiają promieniowanie słoneczne na wnętrzu izolowanego cieplnie i oszklonego (efekt szklarniowy) pudełka. Ten typ kuchenki zapewnia powolne ale równomierne gotowanie lub pieczenie dużej ilości pożywienia.

Kuchenki typu panelowegoModifier

W tym typie kuchenki różnie ukształtowane płaskie płyty odblaskowe skupiają promieniowanie słoneczne bezpośrednio na garnku a w wersji ulepszonej na garnku przykrytym przezroczystym kloszem lub na patelni z pokrywą przezroczystą. Główną zaletą tego typu kuchenki jest jej prostota. Możliwa do przygotowania ilość pożywienia jest mniejsza niż w kuchence typu "pudełko".

Kuchenki typu parabolicznegoModifier

W tym typie kuchenki reflektor paraboliczny lub reflektor o profilu zbliżonym do parabolicznego skupia promieniowanie słoneczne na garnku (od spodu). Są to zazwyczaj kuchenki dużej mocy. Umożliwiają one szybkie przygotowanie dużej ilości pożywienia, podobnie jak na zwykłej kuchence gazowej lub elektrycznej.

Uzyskiwane temperaturyModifier

Przy dobrych warunkach meteorologicznych temperatura uzyskiwana w kuchenkach typu "pudełko" oraz w kuchenkach panelowych wynosi zazwyczaj 100 - 200 stopni C i zależy głównie od ilości, wielkości i jakości płyt odblaskowych.
Temperatura uzyskiwana w kuchenkach parabolicznych wynosi zazwyczaj 150 - 250 stopni C i zależy głównie od średnicy i jakości reflektora.

Pasteryzacja i sterylizacjaModifier

Tego samego typu urządzenia mogą służyć też do pasteryzacji i sterylizacji.
Pasteryzacja wody odbywa się w naczyniach otwartych przy temperaturze 65 stopni C podczas 20 minut, lub przy temperaturze 73 stopni C w ciągu poniżej 1 minuty, albo przy temperaturze 100 stopni C w ciągu kilku sekund.
Pasteryzacja mleka odbywa się zazwyczaj przy temperaturze 71 stopni C w ciągu 15 sekund.
Sterylizacja sprzętu odbywa się w naczyniach ciśnieniowych (autoklawach) w atmosferze pary wodnej nasyconej przy temperaturze 121 stopni C i pod ciśnieniem 1,1 bar w ciągu 15 minut.

Przykłady praktyczneModifier

UltraLightCooker-12.jpg

Andrew Kotowski ze swoją kuchenką UltraLightCooker

Eurosolarcooker-8.jpg

Kuchenka "EuroSolarCooker"

EuroSolarBox.jpg

Kuchenka "EuroSolarBox"

Four solaire parabolique-1.jpg

Piekarnik solarny

Solar Barbecue.jpg

Grill solarny

Kuchenka solarna UltraLightCookerModifier

Najprostsza, lekka (0,5 kg) i łatwa do samodzielnego wykonania kuchenka panelowa.
Używana w Polsce w miesiącu sierpniu umożliwiała upieczenie 6 kiełbasek (0,6 kg) w ciągu około 1,5 godz.
Więcej informacji (dostępne tłumaczenie): UltraLightCooker

Kuchenka solarna EuroSolarCookerModifier

Prosta i samodzielnie wykonana kuchenka panelowa.
Używana w północno-wschodniej Francji w miesiącu maju umożliwiała upieczenie ciasta (0,7 kg) w ciągu 1 godz.
Więcej informacji (dostępne tłumaczenie): EuroSolarCooker en action

Kuchenka solarna EuroSolarBoxModifier

Samodzielnie wykonana kuchenka typu "pudełko".
Używana w północno-wschodniej Francji w miesiącu sierpniu umożliwiała upieczenie kurczaka (1,2 kg) w ciągu 2 godz.
Więcej informacji (dostępne tłumaczenie): Four solaire EuroSolarBox

Piekarnik solarnyModifier

Samodzielnie wykonany piekarnik paraboliczny.
Używany w północno-wschodniej Francji od wiosny do jesieni umożliwiał pieczenie kiełbasek, drobiu i ciasta w czasie odpowiadającym pieczeniu w tradycyjnym piekarniku elektrycznym.
Więcej informacji (dostępne tłumaczenie): Cuisinière multifonctions: Four solaire

Grill solarnyModifier

Samodzielnie wykonany grill typu "pudełko".
Używany w północno-wschodniej Francji od wiosny do jesieni umożliwiał pieczenie kiełbasek i drobiu.
Więcej informacji (dostępne tłumaczenie): Barbecue solaire

Kuchenka solarna w PolsceModifier

W lipcu i sierpniu 2008 roku Margot i Andrew Kotowski używali kuchenki solarnej do przygotowania prostych obiadów w Częstochowie w Polsce. Służyła do tego prosta kuchenka panelowa własnej konstrukcji o nazwie UltraLightCooker.
Uzyskane wyniki były bardzo zadawalające, zobacz: Gotowanie solarne w Polsce

Ponadto przeprowadzono pokazy kuchenki solarnej w trzech miejscowościach: Częstochowa, Konopiska i Krasice. Zauważono, że ludzie są bardzo zainteresowani a jednocześnie zaskoczeni tą techniką pieczenia, biorąc pod uwagę prostotę urządzenia i uzyskane wyniki.

W lipcu i sierpniu 2009 roku Margot i Andrew Kotowski używali kuchenki solarnej do przygotowania obiadów w Częstochowie w Polsce. Służyła do tego prosta kuchenka panelowa własnej konstrukcji o nazwie Modular EuroSolarCooker.
Dzięki zastosowaniu specjalnego garnka o nazwie Garnek solarny EuroSolarPot uzyskane wyniki były doskonałe, zobacz: Gotowanie solarne w Polsce

Ponadto przeprowadzono pokazy kuchenki solarnej w dwóch miejscowościach: Częstochowa i Krasice.

Zobacz teżModifier

KontaktModifier

Solar Cooking Concept

Linki zewnętrzneModifier

Solar Cooking for All - wersja FR i EN
Koncepcja Gotowania Solarnego - Francja - wersja FR, EN i PL
Wasza pierwsza kuchenka solarna - wersja FR, EN i PL

Wikis de Wikia à la une

Wiki au hasard