Fandom

Concept de Cuisson Solaire

Kuchenka solarna cylindryczno-paraboliczna

285pages sur
ce wiki
Ajouter une page
Discussion0 Partager

Interférence d'un bloqueur de publicité détectée !

Wikia est un site gratuit qui compte sur les revenus de la publicité. L'expérience des lecteurs utilisant des bloqueurs de publicité est différente

Wikia n'est pas accessible si vous avez fait d'autres modifications. Supprimez les règles personnalisées de votre bloqueur de publicité, et la page se chargera comme prévu.

Dernière mise à jour le 8 mai 2015      

Cuiseur de Kotowski.jpg

Effet de cuisson.jpg

Upieczone udka kurze

Kotowski's Reflector.jpg

Reflektor cylindryczno-paraboliczny

Cuiseur solaire de Kotowski-1.jpg

Andrzej Kotowski i jego kuchenka solarna Cuiseur de Kotowski w Nancy we Francji

Cuiseur solaire de Kotowski-3.jpg

Kuchenka solarna Cuiseur de Kotowski w Krasicach k/Czestochowy w Polsce

Wstęp

W Polsce energia solarna (słoneczna) oraz inne OZE (odnawialne źródła energii) są przedmiotem licznych badań oraz zastosowań praktycznych, ale gotowanie i pieczenie solarne (słoneczne) jest ciągle mało znane.

Naszym celem jest rozpowszechnienie koncepcji gotowania solarnego w Polsce.

Technika ta może być stosowana w Polsce przede wszystkim do grillowania, co jest tu bardzo rozpowszechnione. Może też znaleść zastosowanie w turystyce (harcerstwo). Ekolodzy mogą wykorzystywać kuchenki solarne do propagowania ideii ekologicznych.
Kuchenka solarna jest urządzeniem ekologicznym, wykorzystuje jedynie energię słoneczną. Może być używana na campingu, na pikniku, na balkonie lub w ogrodzie.

Jeżeli posiadacie Państwo jakieś wiadomości na temat kuchenek solarnych w Polsce lub jesteście zainteresowani ich budową, prosimy o kontakt: Andrzej Kotowski

Kuchenka solarna Kotowskiego

Autorami projektu i wykonawcami solarnej kuchenki cylindryczno-parabolicznejMałgorzata, Zofia i Andrzej Kotowski. Kuchenka solarna cylindryczno-paraboliczna (nazwa oryginalna: Cuiseur de Kotowski) jest szczególnym rodzajem kuchenki panelowej.
Kuchenka solarna (słoneczna) umożliwia piecznie mięsa, wędlin, drobiu i ryb podobnie jak na zwykłej kuchence gazowej lub elektrycznej. Czas pieczenia potraw na kuchence solarnej jest nieco dłuższy niż w przypadku pieczenia tradycyjnego.

Reflektor Kotowskiego

Reflektor Kotowskiego (ulepszona forma reflektora Mouchot) jest wykonany z dywanika bambusowego o wymiarach 180 cm x 60 cm. Do powierzchni dywanika są przymocowane płaskie panele odblaskowe o różnych szerokościach wykonane z blachy aluminiowej anodyzowanej. Po zamontowaniu do podstawy kuchenki dywanik przybiera formę cylindryczno-paraboliczną o osi pionowej.
Profil paraboli i optymalna szerokość paneli została określona za pomocą naszego programu obliczeniowego. Model reflektora został przebadany na mini-symulatorze promieniowania słonecznego w celu określenia jego sprawności energetycznej. Koncentracja promieniowania na powierzchni absorbującej została sprawdzona za pomocą czerwonego lasera.

Zasada działania

Działanie kuchenki solarnej polega na transformacji energii promieniowania słonecznego w energię cieplną podczas jego obsorpcji na powierzchni ciała czarnego. W tym przypadku powierznią absorbującą jest powierzchnia zewnętrzna i wnętrze patelni z pokrywą przeźroczystą (efekt szklarniowy).
W celu uzyskania wyższych temperatur i większej mocy urządzenia wykorzystano koncentrację promieniowania słonecznego za pomocą reflektora złożonego z płaskich paneli które tworzą razem profil zbliżony do cylindryczno-parabolicznego.

Charakterystyka techniczna

  • Wymiary: 130 cm x 60 cm x 80 cm
  • Reflektor łatwy do demontażu i zwijany
  • Kuchenka na kółeczkach
  • Wbudowany wskaźnik orientacji na słońce
  • Patelnia 32 cm z pokrywą Pyrex
  • Użytkownicy: 2 - 3 osoby

Aspekt nowości

Elementem nowości jest zastosowanie w kuchence panelowej reflektora Kotowskiego o konstrukcji zoptymizowanej dla europejskich warunków klimatycznych. Dodatkowym czynnikiem jest użycie do budowy reflektora dywanika bambusowego łatwego do zwinięcia i transportu.

Wyniki uzyskane w regionie Lorraine, we Francji, szerokość geograficzna 49 °N

(warunki klimatyczne zbliżone do polskich)

W miesiącu lipcu 2003 r. 6 udek kurzych (2 kg) upieczono w ciągu 2 godz. 30 minut.

Zobacz też

Kontakt

Linki zewnętrzne

Sur le réseau Fandom

Wiki au hasard