Wikia

Archives de Cuisson Solaire

Kuchenka solarna cylindryczno-paraboliczna

Discussion0
261pages sur
ce wiki
Cuiseur de Kotowski.jpg

Effet de cuisson.jpg

Upieczone udka kurze

Kotowski's Reflector.jpg

Reflektor cylindryczno-paraboliczny

Cuiseur de Kotowski-6.jpg

Reflektor zwinięty

WstępModifier

W Polsce energia solarna (słoneczna) oraz inne OZE (odnawialne źródła energii) są przedmiotem licznych badań oraz zastosowań praktycznych, ale gotowanie i pieczenie solarne (słoneczne) jest ciągle mało znane.

Naszym celem jest rozpowszechnienie koncepcji gotowania solarnego w Polsce.

Technika ta może być stosowana w Polsce przede wszystkim do grillowania, co jest tu bardzo rozpowszechnione. Może też znaleść zastosowanie w turystyce (harcerstwo). Ekolodzy mogą wykorzystywać kuchenki solarne do propagowania ideii ekologicznych.
Kuchenka solarna jest urządzeniem ekologicznym, wykorzystuje jedynie energię słoneczną. Może być używana na campingu, na pikniku, na balkonie lub w ogrodzie.

Jeżeli posiadacie Państwo jakieś wiadomości na temat kuchenek solarnych w Polsce lub jesteście zainteresowani ich budową, prosimy o kontakt: Andrew Kotowski

Kuchenka solarna KotowskiegoModifier

Autorami projektu i wykonawcami solarnej kuchenki cylindryczno-parabolicznejMargot, Sophie i Andrew Kotowski. Kuchenka solarna cylindryczno-paraboliczna (nazwa oryginalna: Cuiseur de Kotowski) jest szczególnym rodzajem kuchenki panelowej.
Kuchenka solarna (słoneczna) umożliwia piecznie mięsa, wędlin, drobiu i ryb podobnie jak na zwykłej kuchence gazowej lub elektrycznej. Czas pieczenia potraw na kuchence solarnej jest nieco dłuższy niż w przypadku pieczenia tradycyjnego.

Reflektor KotowskiegoModifier

Reflektor Kotowskiego (ulepszona forma reflektora Mouchot) jest wykonany z dywanika bambusowego o wymiarach 180 cm x 60 cm. Do powierzchni dywanika są przymocowane płaskie panele odblaskowe o różnych szerokościach wykonane z blachy aluminiowej anodyzowanej. Po zamontowaniu do podstawy kuchenki dywanik przybiera formę cylindryczno-paraboliczną o osi pionowej.
Profil paraboli i optymalna szerokość paneli została określona za pomocą naszego programu obliczeniowego. Model reflektora został przebadany na mini-symulatorze promieniowania słonecznego w celu określenia jego sprawności energetycznej. Koncentracja promieniowania na powierzchni absorbującej została sprawdzona za pomocą czerwonego lasera.

Zasada działaniaModifier

Działanie kuchenki solarnej polega na transformacji energii promieniowania słonecznego w energię cieplną podczas jego obsorpcji na powierzchni ciała czarnego. W tym przypadku powierznią absorbującą jest powierzchnia zewnętrzna i wnętrze patelni z pokrywą przeźroczystą (efekt szklarniowy).
W celu uzyskania wyższych temperatur i większej mocy urządzenia wykorzystano koncentrację promieniowania słonecznego za pomocą reflektora złożonego z płaskich paneli które tworzą razem profil zbliżony do cylindryczno-parabolicznego.

Charakterystyka technicznaModifier

  • Wymiary: 130 cm x 60 cm x 80 cm
  • Reflektor łatwy do demontażu i zwijany
  • Kuchenka na kółeczkach
  • Wbudowany wskaźnik orientacji na słońce
  • Patelnia 32 cm z pokrywą Pyrex
  • Użytkownicy: 2 - 3 osoby

Aspekt nowościModifier

Elementem nowości jest zastosowanie w kuchence panelowej reflektora Kotowskiego o konstrukcji zoptymizowanej dla europejskich warunków klimatycznych. Dodatkowym czynnikiem jest użycie do budowy reflektora dywanika bambusowego łatwego do zwinięcia i transportu.

Wyniki uzyskane w regionie Lorraine, we Francji, szerokość geograficzna 49 °NModifier

(warunki klimatyczne zbliżone do polskich)

W miesiącu lipcu 2003 r. 6 udek kurzych (2 kg) upieczono w ciągu 2 godz. 30 minut.

Zobacz teżModifier

KontaktModifier

Solar Cooking Concept

Linki zewnętrzneModifier

Solar Cooking for All - wersja FR i EN
Koncepcja Gotowania Solarnego - Francja - wersja FR, EN i PL
Wasza pierwsza kuchenka solarna - wersja FR, EN i PL

Wikis de Wikia à la une

Wiki au hasard