Fandom

Concept de Cuisson Solaire

Слънчевите печки-една стъпка напред

285pages sur
ce wiki
Ajouter une page
Discussion0 Partager

Interférence d'un bloqueur de publicité détectée !

Wikia est un site gratuit qui compte sur les revenus de la publicité. L'expérience des lecteurs utilisant des bloqueurs de publicité est différente

Wikia n'est pas accessible si vous avez fait d'autres modifications. Supprimez les règles personnalisées de votre bloqueur de publicité, et la page se chargera comme prévu.

Опитвали ли сте да готвите със слънчева енергия?

Image 1:
Представете си топъл летен ден. В слънчевата ви печка на двора къкри манджата и някъде в ранния следобед обяда е готов за ядене. В друг слънчев ден може да експериментирате други рецепти в различни модели печки, става ви приятен навик и така за година сте спестили доста ток. Може да се присъедините към хората, които правят нещо полезно, вместо да мрънкат.

Аз лесно приемам новостите и не вярвах на тези които ми казваха: “Ами щом е толкова лесно, защо никой не готви на слънчева печка?”

Реших да пробвам сам. И аз се чудех защо ...

Класическият модел слънчева печка се прави от огледала или плоскости облепени с алуминиево фолио. Може и от конус облепен с фолио или от стара сателитна чиния или от полусфера и изобщо се прави форма, която концентрира слънчевите лъчи на малка площ и в поставеният там съд може да се свари вода, да се сготви храна или да се опече хляб.

Image 2:
Интернет ще избълва хиляди модели ако напишете solar cooker или solarconcentrator. Готвенето отнема време, но слънцето е безплатно и наистина няма защо да се бърза. Хубавите манджи стават бавно.

Image 3:
Направих няколко печки по модели от Нета използвайки алуминиево фолио. Резултатите, въпреки обещанията бяха донякъде обезкуражаващи. Водата в тенджерата се нагряваше до 90 градуса, но не завираше. Фолиото лесно се късаше дори от вятъра и резултатът беше това, което здравомислещите казваха. “Няма да стане!”. Почти си отговорих, защо готвенето в слънчеви печки не е на мода. 90 градуса нагряване наистина не оправдават усилията. Предполагам, че тук някъде се отказваме всички.

Image 4:
След може би година опитах пак. В строителния отдел на “Бриколаж” открих един материал – подпокривна мембрана, която от едната страна е светлоотразително фолио. Здрава е, гъвкава и лека. С нея се работи чудесно, може да се разкрои за всякакви модели слънчеви печки. Струва 3.50 лв. за линеен метър при ширина на ролката 1.50 м. След като 4-5 кв.м. ще ви стигнат за една печка – не е скъпо. Реших да направя още някои модели. Бях пропуснал и един съвет. Съдът в който се готви трябва да е поставен във прозрачен външен съд, който го изолира от външната температура. Например взимате едно черно гюведже, или черна тенджера с капак и я поставяте във тенджера от йенско стъкло. С новия материал и с двойния съд нещата най-сетне се получиха. Водата в съда завря и това е достатъчно за готвене. От тук натам всъщност е важен модела, слънцеотразяващата площ и добре изчисления ъгъл за концентриране на лъчите. Ако не ви се изчислява, просто експериментирайте с различни наклони. Добре е да направите печката с по-голяма площ. Това ще доведе до по-бързо нагряване и по-висока температура. Правете моделите по-голями от показаните домашни модели в Интернет, защото малките модели не винаги вършат работа. Конусният модел концентрира по-добре лъчите. Трябва пред конусния модел да се постави преграда от найлон, целофан или друг прозрачен материал за да не влизат в конуса буболечки, които не могат да се измъкнат от тази пещ.

Като практически опит мога да кажа, че например леща се сварява за два часа и половина, а боб за около четири. Ако бързате, ползвайте котлона. При готвене в слънчева печка, обаче, яденето няма да загори и няма нужда от наглеждане.

Image 5:
Един важен съвет при работа със слънчевите печки е, че трябва да се работи с маска скриваща лицето, защото отраженията от печката могат да доведат до леки изгаряния и в края на деня може да се чувствате като човек заспал на плажа. За маска може да послужи и хартиен плик с две дупки за очите.

Това е, приятно готвене!

P.S. Ако направите хубав модел изпратете снимка.

Може да направим изложба или състезание.

Voir aussi

Contact

Lubomir Nikolov

Sur le réseau Fandom

Wiki au hasard